Zarządzanie błędami zwiększa efektywność szkoleń z zarządzania zmianą oraz skuteczność wdrażania zmian w firmach.
Często słyszymy, że warto uczyć się na błędach, a najlepiej na cudzych. Tymczasem wyniki badań pokazują, że uczenie się na własnych błędach jest o wiele skuteczniejsze, a model zarządzania błędami daje o wiele lepsze wyniki niż tradycyjne podejście oparte na unikaniu błędów.
Profesor Robert Cialdini, współautor książki “Mała wielka zmiana”, zauważa, że klasyczne metody szkoleniowe koncentrują się na przekazywaniu treści merytorycznych i podawaniu pozytywnych przykładów działań w biznesie. Szczególny nacisk jest kładziony na eliminację błędów. Według Cialdiniego, “wydaje się to racjonalne i pożądane, ponieważ błędy zakłócają płynność pracy, ich naprawianie jest czasochłonne, są także frustrujące zarówno dla uczących się, jak i nauczających”.
Tymczasem, psychologowie biznesu Nina Keith i Michael Frese sporządzili metaanalizę wyników 24 badań i na jej podstawie stwierdzili, że “model zarządzania błędami, mimo iż całkowicie sprzeczny z tradycyjnym podejściem opartym na unikaniu błędów, daje o wiele lepsze wyniki“.
Zainteresowała Cię kwestia błędów? Przeczytaj artykuł Przyjemnie być w błędzie?
Prowadząc szkolenia wykorzystujące symulację biznesową “Change Masters”, wielokrotnie spotkałem się z uwagami uczestników, którzy byli sfrustrowani popełnianymi błędami:
Jak unikać takich sytuacji w trakcie szkolenia? Warto zwrócić uwagę na dwa konieczne elementy treningu zarządzania błędami (ang. Error Management Training, EMT):
Profesor Cialdini zachęca do małej zmiany prowadzącej do wielkiego sukcesu, która wielu trenerom ułatwi życie podczas szkoleń. Chodzi o kwestie poinstruowania uczestników – na przykład mówienie:
Taka zmiana poprzedzająca szkolenie z zarządzania zmianą sprawia, że uczestnicy są świadomi, że błędy są istotne, przynoszą znaczną poprawę i są prawdziwymi drogowskazami do sukcesu.
Artykuł opracowano wykorzystując idee zawarte w książce: R. B. Cialdini, S. J. Martin, N. J. Goldstein, Mała wielka zmiana. Jak skuteczniej wywierać wpływ, GWP, Sopot 2016, s. 252-254.