W wielu artykułach dotyczących wdrażania zmian w firmach – czytasz, a na szkoleniach z zarządzania zmianą – słyszysz, że 70% procesów zmian w firmach kończy się porażką. Skąd się wzięła ta liczba oraz czy jakiekolwiek badania i obserwacje potwierdzają, że niepowodzeń jest właśnie 70 procent?
Podawanie informacji bez powoływania się na źródła świadczą o tym, że dane dotyczące porażek utrwaliły się już w umysłach trenerów i menedżerów. Rzadko pojawiają się dociekliwe pytania: ale skąd wiemy, że to 70%?
Odpowiedzi na pytanie o pochodzenie owych słynnych 70% dostarczył mi szybki przegląd literatury dotyczącej wdrażania zmian w firmach. Oto jego rezultaty.
Najciekawsze zestawienie dotyczące sukcesów i porażek zmian podaje M. Smith, na podstawie metaanalizy 49 profesjonalnych raportów z lat 1989-2000, dotyczących powodzenia wdrażania zmian w organizacjach. Podane wskaźniki sukcesu zmiany dotyczą procentowego udziału przedsiębiorstw, które wdrożyły z powodzeniem zmianę w całkowitej liczbie przedsiębiorstw objętych danym raportem.
Rodzaj zmiany | Liczba raportów | Mediana wskaźnika sukcesu zmiany |
Zmiana strategii | 3 | 58% |
Restrukturyzacja i downsizing | 9 | 46% |
Zmiana technologiczna | 5 | 40% |
Różne zmiany | 1 | 39% |
Zmiana ukierunkowana na jakość (TQM) | 5 | 37% |
Fuzje i zakup przedsiębiorstw | 9 | 33% |
Reinżyniering i inne zmiany w zakresie procesów | 7 | 30% |
Zmiany systemów informatycznych | 6 | 26% |
Ekspansja przedsiębiorstwa | 1 | 20% |
Zmiana kultury organizacyjnej | 3 | 19% |
Razem | 49 | 33% |
Źródło: M. E. Smith: Success Rate for Different Types of Organizational Change, „Performance Improvement” 2002, nr 1, s. 27.
Kiedy spojrzymy na podsumowanie wyników metaanalizy, to ponownie okaże się, że niemal 70% (dokładnie 67%) zmian nie osiągnęło sukcesu.
Po dokonaniu szybkich badań literaturowych mogę powiedzieć, że zagadka “70%” została rozwiązana. Bez odpowiedzi pozostaje jednak jeszcze jedno pytanie: Jak ma się te “70%” do warunków polskich?
Na pytanie o wskaźnik sukcesu procesów zmian przeprowadzanych w polskich firmach i instytucjach nie mam przygotowanej odpowiedzi. Zamiast posiłkować się niepełnymi lub fragmentarycznymi danymi, postanowiłem w pod egidą Szkoły Zarządzania Zmianą przeprowadzić Ogólnopolskie Badania Zarządzania Zmianą. Mam nadzieję, że kiedy otrzymasz prośbę o wypełnienie kwestionariusza badawczego, podasz nam rzetelne odpowiedzi, które będą stanowiły podstawę przygotowania raportu dotyczącego wdrożeń w polskich firmach. Raport ten ma wspierać polskich menedżerów w doskonaleniu kompetencji zarządzania zmianą i zwiększać prawdopodobieństwo sukcesu zmian prowadzonych w organizacjach.
Zdjęcie główne: flickr.com, Daniel Oines CC